Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yeni Tüketici Kanunu’nun 31. unsur 3. fıkrasıyla, tüketicilere aidatsız kart verme zaruriliği getirildiğini anımsattı.
Tüketicilerin bankaların kendilerine bu biçimde kart sunma zorunluluğunu bilerek aidat ödemeyebileceğini anlatan Ağaoğlu, “Bankalar Tüketici Kanunu’nun kendilerine zarurî olarak yüklediği aidatsız kart sunma sürecini yapmamakta, ağırdan almaktadır. Durumu bilmeyen milyonlarca kart hamili de bankaların davet merkezlerini arayarak kart fiyatını sildirmek için uğraş ediyor. Birtakım bankalar bu dakikadan itibaren tüketiciyle pazarlık yapıyor.” diye konuştu.

Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu
Kanun incelendiğinde, aidatsız kart vermenin bankaya yüklendiğinin, bankanın tüketici talep etmeden ona aidatsız kart sunması gerekliliğinin görüldüğüne işaret eden Ağaoğlu, şu tabirleri kullandı:
“Konuyu bilmeyen milyonlarca tüketici ya farkına varmadan bunu ödüyor ya da banka ile girdiği kelam düellosunu kaybediyor. Kredi kartı aidatı yaklaşık 5 yıl evvel tarih olmasına karşın bankalar 60 milyon kredi kartını cüzdanında bulunduran tüketicilerden yıllık ortalama 100 lira civarında bedel alarak, 6 milyar liralık pastayı kaybetmemek için maddeyi hiçe sayıyor. Şu anda aidatsız kart çeşidi sunulmadan yansıtılan tüm aidatlar hukuka karşıttır.”
“KANUNLAR YÖNETMELİKTEN ÜSTÜNDÜR”
Bankaların tüketicilere kanunla tanınmış fiyatsız kredi kartı hakkını sunmadığını, tek taraflı olarak aidat yansıttığını öne süren Ağaoğlu, şunları kaydetti:
“Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK) 3 Ekim 2014 tarihli yönetmelikte tüketicilerden alınabilecek fiyatlar ortasında ‘kredi kartı aidatı’ yazılmış olmasını kendilerine yasal destek olarak ileri sürüyorlar. Meğer BDDK o yönetmelikte, tüketiciyle müzakere edilerek, iki taraflı mutabakat sonucunda kart aidatı yansıtılabileceğine işaret etmektedir. Zira birçok banka, kredi kartı aidatı karşılığında kuru temizlemeden fiyatsız otopark imkanına kadar değişik avantajlar sunabilmekte, böylece müşterinin onayını alabilmektedir. Kaldı ki temel hukuk kurallarından normlar hiyerarşisine nazaran kanunlar, yönetmelikten üstündür. Tüketici Kanunu da mukavelelerde tüketici aleyhine tek taraflı kararları geçersiz kılmaktadır.”
Tüketicinin haklarını bilmesi gerektiğini vurgulayan Ağaoğlu, “Tüketiciler aidatsız kart talep ettiklerinde tüm bankalar tıpkı cins yanıt veriyorsa bu da 4054 sayılı Rekabet Kanunu’na terslik oluşturur. Bankalar, yakın vakit evvel 12 bankaya kesilen cezanın bir benzeriyle karşı karşıya kalabilir. O nedenle tüketicilerin dikkatli olması, haklarını bilmesi lazım. BDDK’nin duruma müdahale edip ferdi tüketicilere kart aidatı yansıtacak bankaların kesinlikle tüketicinin isteğini almasını sağlayacak düzenlemeleri ikincil mevzuatta koymasında fayda var.” dedi.
Ağaoğlu, tüketicilerin bankalardan, elektronik posta yoluyla yazılı formda aidatsız kart talebinde bulunmasını istedi.
“TÜKETİCİ MAĞDURİYETİ ÖNLENSİN”
Bursa Tüketiciler Derneği Lideri Sıtkı Yılmaz da kredi kartının Türkiye’deki en önemli tüketici sıkıntılarından olduğunu söyledi.
Yılmaz, Türkiye’de 67 milyon kredi kartı bulunduğunu belirterek, “Bu kartlar üzerinden her yıl 100 liradan 500 liraya kadar varan aidat alınıyor. Burada banka, şirket herkes çıkarlı, tek mağdur tüketicidir.” diye konuştu.

Bursa Tüketiciler Derneği Lideri Sıtkı Yılmaz
Kredi kartı aidatı alınmasına karşı olduklarını anlatan Yılmaz, şu sözleri kullandı:
“Ortalama bir kredi kartından yıllık 100 lira aidat alınırsa 6 milyarın üzerinde gelir elde ediliyor. Yani bu çok önemli bir sayıdır, tüketiciyi mağdur etmektedir. Tüketicilerimiz kredi kartlarıyla ilgili derneğimizi arayarak çaresiz formda ne yapacağını sormaktadır. Kredi kartı aidatı konusu yasal olsa dahi tüzel destekten mahrumdur. Bu hususta yeni düzenleme bekliyoruz. Banka kartları üzerinden alınan etkin ve gecikme faizleri yüksektir. Bu onların tüm masraflarını karşılamasına karşın ayrıyeten yıllık kart fiyatı alınması katlamalı bir para alma biçimidir.”
AA