Son Yazılar

Otobüs bileti fiyatları rekor düzeylere çıktı! Yolcular isyan etti

Akaryakıt fiyatlarına gelen tarihi artırımlar seyahat bölümünü de derinden etkiledi. Evvelden öğrencilerin ve dar gelirlilerin daha uygun fiyatlı olduğu için tercih ettikleri şehirlerarası otobüs seyahatleri da hayal olmaya başladı… İstanbul kalkışlı bir seyahat için en ucuz bilet 150 liraya, en kıymetli bilet ise 600 liraya çıktı. Görüştüğümüz otobüs firması yetkilileri, müşteri sayısının yarı yarıya düştüğünü anlattı.

Kamera: Sinan TUNÇ/İSTANBUL

Akaryakıta gelen yüksek oranlı artırımlar iğneden ipliğe her şeyin fiyatının yükselmesine neden olurken; bu durumdan en çok etkilenenlerden biri de seyahat kesimi oldu. Son 4 ayda bilet fiyatlarına yaklaşık yüzde 30 artırım geldi.

Evvelce öğrencilerin ve dar gelirlilerin daha uygun fiyatlı olduğu için tercih ettiği şehirlerarası otobüs seyahati da bütçeleri sarsar hale geldi. Kalabalıklığıyla bilinen otogarlar ve peronlar boş kaldı.

Görüştüğümüz otobüs firması yetkilileri, yolcu sayısının yüzde 50 oranında düştüğü için sefer sayılarını azalttıklarını lakin buna karşın otobüslerin tam kapasite dolmadığını söyledi. Otobüsçüler, yakıt masraflarından ve köprü, otoyolların giriş-çıkış fiyatlarından kaygı yandı.

Yolcular ise yüksek bilet fiyatlarından kaygılı. Zira İstanbul’a en yakın vilayetlerden olan İzmit ve Çorlu’ya gidip gelmek için yalnızca yol parasına 300 lira ödemeleri gerekiyor… Van, Hakkari üzere uzak aralıklara gidip gelmenin maliyeti ise yaklaşık 1200 lira…

SÖZCÜ muhabiri, İstanbul’da Esenler Otogarı’nda yolculara ve firma yetkililerine mikrofon uzattı. Yolcular bilet fiyatlarına reaksiyonlarını, firma yetkilileri ise artışının nedenini şöyle lisana getirdi:

“KANSER TEDAVİSİ İÇİN ANKARA’YA GİDİYORUM, GEREKİRSE BOĞAZIMDAN KESECEĞİM”

Kanser tedavisi için ayda üç kez Ankara’ya seyahat etmek zorunda olan Ayşe hanım: “Kanser hastasıyım, ayda üç sefer Ankara’ya gidiyorum, biletler çok değerli. 260 liraya aldım bileti. Birinci başta 60-70 liraya gidiyordum, sonra 200 oldu, sonra 250, artık de 260… (Fiyat artışları bütçenizi etkiliyor mu?) Üzülüyoruz. Buluyoruz, bulamıyoruz… Tabi 1 ayda 3 sefer gidersen bulunur mu? (Fiyatlar bu formda artmaya devam ederse Ankara’daki tedavinize devam edebilecek misiniz?) Ne yapacağım? Boğazımdan kesip yeniden gideceğim… Yapacak bir şey yok.”

“EMEKLİLER İÇİN GİDİŞ-GELİŞ BİLET ALMAK İMKANSIZ”

Beyhan hanım: “Akçay’dan İstanbul’a geldim, artık de Akçay’a geri dönüyorum. Bileti 350 liraya aldım. En son geldiğimde 250 liraya almıştım… Bu fiyatlar tabi ki bütçemizi etkiliyor. Etkilemez olur mu? Emekliler için geliş-gidiş bilet almak imkansız bir şey.”

“ESKİDEN KISA TATİLLERDE MEMLEKETE GİDERDİM, ARTIK GİDEMİYORUM”

Adnan Özçelik: “Mardin’e seyahat ediyorum, bilet için 450 lira ödedim. Evvelden çok daha ucuzdu, mazot fiyatlarındaki artışla bir arada bilet fiyatları da uçtu. Bayrama daha az gün kala fiyatların daha da yükseleceğini düşündüğüm için erkenden gidiyorum. (Fiyatlar bu biçimde artmaya devam ederse eski sıklıkta seyahat edebilir misiniz?) Hayır katiyetle. Olağanda çok sık gidip geliyordum, artık fiyatlardan ötürü bunu yapamıyorum. Mecburuz çünkü… Kısa tatillerde gidiyordum, şu an gidemiyorum.”

“EMEKLİ MAAŞIM 3300 LİRA, 900 LİRA BİLET PARASI VERDİM”

Mustafa Yanbolu: “Eşimle birlikte Çanakkale’ye torunumu görmeye gidiyoruz. Kişi başı 220 lira bilet parası verdik. Evvelce 160 liraydı. (Fiyatlar bu türlü artmaya devam ederse torununuzu sıklıkla görmeye gidebilir misiniz?) Gidemiyoruz esasen. Hasta olduğu için gidiyoruz, hastalık olmasa tekrar gidemeyeceğiz… Kim istemez torununu görmeyi? (Bu ziyaret size toplamda ne kadara mal olacak?) Yalnızca bilet parası zati 900 lira. Toplamda yaklaşık 1500 liraya mal olacak. Emekliyim, 3300 lira maaş alıyorum. 2000 lira mesken kirası veriyorum. Çocuklarım olmasa açım…”

“YOLCU SAYISI YÜZDE 50 AZALDI”

Firma yetkilisi Erdal Öztürk: “Geçmiş periyotlarda yoğunluk daha fazlaydı. Motorin ve öbür emtialara gelen artırımlar, insanları seyahat etme konusunda zorladı. Evvelden daha çok yoğunluk vardı. O vakitler bu yoğunluğu hissedebiliyorduk. Ekonomik koşullar bunu minimize etti. Yolcu sayısında yüzde 40-50 oranında bir azalış var.

“AKARYAKIT ARTIRIMLARI BİZİ BİLET FİYATLARINA ARTIRIM YAPMAYA İTTİ”

Motorine gelen artırımlar, firmaları biletlere artırım yapmaya itti. Biz motorine yapılan artırımları, bilet fiyatlarına çok az oranda yansıttık. Zira kaideleri biliyoruz. İnsanların ekonomik olarak çok zorlanmaması gerektiğine inanıyoruz. Bu yükü biz kendi bünyemizde absorbe ederek, insanların seyahat edebilmelerini sağlamaya çalıştık.

“MAZOT FİYATLARI DÜŞERSE BİLET FİYATLARI DA DÜŞER”

Geçen yıldan bugüne yakıt fiyatlarında yüzde 100’ün üzerinde artış yaşandı. Fakat biz bu artışı bilet fiyatlarına yaklaşık yüzde 30-40 civarında yansıttık. Bizim en büyük yükümüz motorin. Mazota artırım geldiği vakit sizin bilet fiyatlarınızın birebir düzeyde kalabilmesi çok sıkıntı. Mazot fiyatları düştükçe biz de mutlak suretle bilet fiyatlarını makul duruma getireceğiz.”

“BİLET FİYATLARI YÜKSEK OLMASINA KARŞIN OTOBÜSÇÜ PARA KAZANAMIYOR”

Firma çalışanı Ahmet Bekçi: “Bilet fiyatları çok yüksek. Zira akaryakıt fiyatları çok yüksek, masraflar çok yüksek; otoban, köprü giriş-çıkış ücretleri… Bu masraflar otobüsçüyü çok mağdur ediyor. Bilet fiyatları yüksek olmasına karşın otobüsçü para kazanmıyor.

“EN UCUZ SEFER 150, EN DEĞERLİ SEFER 600 LİRA”

En yakın ile en ucuz bilet şu anda 150 lira. Çorlu, İzmit… En değerlisi ise 550-600 lira. Van, Hakkari… Ankara biletleri 300 lira, İzmir biletleri 400 lira. Kısa uzaklıklara firmalar günde 15-20 sefer yapıyordu, artık yarı yarıya düştü. Otomobillerin hiçbiri de dolmuyor, yarının altında kapasiteyle gidiyor.

“4-5 KİŞİLİK BİR AİLENİN BİLET MASRAFI 5-6 BİN LİRA”

(Kalabalık bir ailenin fiyatları öğrendikten sonra seyahat yapmaktan vazgeçtiğine denk geldiniz mi hiç?) Çok, çok. Bırak uzun arayı, kısa arayı bile gidemiyorlar… Servet lazım… 4-5 kişilik bir ailenin Adana’ya, Hatay’a yahut Mersin’e gitmesi için 5-6 bin lira bütçe lazım.

“ÖĞRENCİLERE YEMEK GÖNDEREN AİLELERİN SAYISI ARTTI”

Bilhassa kısa aralıklar için hafta sonları yoğunluk oluyordu, genelde öğrenciler tercih ediyorlardı. O yolcuların sayısı yüzde 80 azaldı. Artık öğrencilerin birçoklarına, ailelerin verdiği yiyecekleri taşıyoruz. Son devirde bu talepte artış var.”

Yazar : admin

Check Also

Ulaşımda Almanya modeli örnek alınsın

Akaryakıta günaşırı artırım gelirken Türkiye'nin de Almanya üzere toplu taşımayı teşvik eden ucuz abonman uygulamasına geçmesi daveti yapıldı ...

Van escort Diyarbakır escort İskenderun escort Escort Sitesi Bostancı escort Bostancı escort bayan Dudullu escort Bayan Dudullu escort Göztepe escort bayan Ataşehir escort Maltepe escort Göztepe escort Lezbiyen escort