Son Yazılar

Nakliyecilikte kriz: 1500 TIR gitmek, 7 bin TIR dönmek için 45 gündür bekliyor

Savaş öncesinde Rusya’ya 7 gün içinde varan Türk TIR’ları, savaş sonrası bir ayda ulaşamaz oldu. Uzayan müddetler maliyetleri de katladı. UND İdare Heyeti Üyesi Abdullah Özer, şu an 1500 TIR’ın Türkiye’den çıkmak, 6-7 bin TIR’ın da ülkeye dönmek için en az 35 gündür beklediğini, kimi TIR’ların bekleme müddetlerinin 45 günü bulduğunu söyledi.

Rusya-Ukrayna savaşı Türk nakliyatına büyük sekte vurdu.

Savaş nedeniyle Ukrayna üzerinden yapılan tüm transit taşımalar Gürcistan sonundaki Sarp Hudut Kapısı’nda ağırlaştı. Bu yoğunluğu ne Sarp Hudut Kapısı’nın, ne Gürcistan’ın içindeki gümrüklerin ne de Rusya’daki gümrüklerin kaldırdığı; Türk TIR’larının büyük mağduriyet yaşadığı belirtildi.

Sozcu.com.tr’ye konuşan Memleketler arası Nakliyeciler Derneği (UND) İdare Heyeti Üyesi Abdullah Özer, “Bu durum 45 gündür hiç düzelmedi. Savaş çıktığından bu yana bekleyen TIR’lar var” dedi.

Özer, “12 Nisan prestijiyle Sarp Hudut Kapısı’ndan çıkış için bekleyen, Türkiye’den Gürcistan’a ve öbür ülkelere gitmek için bekleyen 1102 tane aracımız var. Bu sayı toplamda 1500’ü bulur. Lakin bu, günlük sayı. Her gün artıyor. Bunun haricinde toplamda 6-7 bin TIR ise Türkiye’ye dönmek için bekliyor. Tam bir kaos hakim” diye konuştu.

UND İdare Heyeti Üyesi Abdullah Özer’in sozcu.com.tr’ye ilettiği grafik

BEKLEME MÜHLETLERİ VE MALİYET KATLANDI

Özer’in verdiği bilgiye nazaran, savaş öncesinde İstanbul’dan yola çıkan bir TIR, Bulgaristan, Romanya, Moldova ve Ukrayna üzerinden Rusya’ya 7 günde varıyordu. Bunun maliyeti ise 3 bin 500 dolar idi.

Savaş sonrası Ukrayna üzerinden yapılan transit taşımalar yapılamadığı için bu güzergah Bulgaristan-Romanya-Macaristan-Polonya-Letonya (ya da Belarus)-Rusya formunda uzadı. Bu formda yapılan nakliyecilik ise 6 günden 12 güne; maliyeti de 3 bin 500 dolardan 6 bin 250 dolara çıktı.

Tekrar savaş öncesi, Karasu ve Odessa üzerinden Rusya’ya maliyeti 4 bin dolardan 7 günde ulaşılabiliyordu. Savaş sonrası bu güzergah kullanılamaz olunca Türkiye ile Gürcistan ortasındaki hudut kapısı olan Sarp Hudut Kapısı’na yoğunluk başladı. Gürcistan’dan Rusya’ya varış mühleti ise 15 günden 30 güne çıkmış oldu.

Kaynak: UND

‘AZERBAYCAN YALNIZCA BİZDEN GEÇİŞ FİYATI ALIYOR’

Özer, yaşadıkları mağduriyetin altında yatan nedenleri ‘gümrüklerdeki çıkışların yetersiz olması’, ‘Rus polisinin bu işi ranta çevirip, para alarak en sondaki aracı en öne geçirmesi’, ve ‘Azerbaycan’ın yalnızca Türk plakalı araçlardan geçiş fiyatı alması’ biçiminde sıraladı.

Azerbaycan’ın yalnızca Türk plakalı araçlardan 700-800 dolar geçiş fiyatı aldığını anlatan Özer, “Bu fiyatı Ruslardan, Gürcülerden ya da öteki bir milletten almıyorlar. Bizden alındığı için Azerbaycan üzerinden gelebilecekken, ek maliyet çıkmasın diye gelemiyoruz” diye konuştu.

BİR TIR’IN 45 GÜNLÜK KAYBININ FATURASI 6 BİN DOLAR

Tüm bu beklemenin maliyetini de sozcu.com.tr için hesaplayan Özer, “Sadece bir TIR’ın 45 gün beklemesinin maliyeti 6 bin dolar” dedi.

Bekleyen TIR’ların ne taşıdığına ait de bilgi veren Özer, “Dönüş yolundaki araçlarımızın içinde Akkuyu Nükleer Santrali’ne gelen eserler var. Bunun dışında lastik ham unsurları, bakır, tarım eserleri üzere ihracatını yaptığımız eserlerin ham hususları var” diye konuştu.

Özer, “Parasını ödedeğiniz eser fabrikaya ulaşamıyor. Fabrika ham husus bekliyor, gelemiyor. Araç 15 günde geleceği yolu 50 günde geliyor. Hiçbir iş yapmadan ek maliyet çıkıyor. Sürücünün maaşı, aracın sigortası, mesai devam ediyor fakat kar duruyor” değerlendirmesinde bulundu.

‘FATURASI VATANDAŞA ÇIKABİLİR’

Özer, bu sorunun yalnızca nakliyecilerin değil, ülkenin dış ticaretinin de sorunu olduğunu, faturasının yeniden vatandaşa pahalılık olarak dönebileceğine işaret etti.

Fakat savaş çıktığından bu yana hiçbir tahlilin üretilemediğine dikkat çeken Özer, ilerleyen günlerde TIR sirkülasyonunun artmasının beklendiğini tabir ederek “Bu güzel günlerimiz. Daha makûs, nefes alamayacak hale gelmeden tedbirler alınmalı. Komşu ülkelerle koordineli tedbirler almamız lazım” dedi ve yapılması gerekenlere ait şunları söyledi:

NE YAPILMALI?

• Türkmenistan hudut kapılarının transit geçişlere açılması lazım. Pandemiden bu yana 2,5 yıldır kapalı.

• Azerbaycan’ın Türk plakalı araçlardan aldığı transit geçiş fiyatları kaldırılmalı. Biz onlardan almıyoruz lakin onlar yalnızca bizden alıyor. Ek maliyet oluşturduğu için Azerbaycan üzerinden gelemiyoruz.

• Türkiye’den Rusya’ya RoRo seferlerinin başlatılması lazım. Bu, gümrüklerdeki yoğunluğun azalmasını, ihracat ve ithalat yüklerinin sıkıntısız ulaşmasını sağlar.

• Türk gümrüklerinin de en ust düzeyde clismasi lazım. Sarp Gümrüğü’nden 600-700 TIR geçerken şu an 300-500 TIR geçiyor. Vardiyaların, memur değişiminin askeri sistem disipliniyle yapılmasını talep ediyoruz. Zira bir gümrük memuru mesaisini bitirince, öbür memurun gelmesine kadar kabin bir saat boş durabiliyor. Bu, her gün Türkiye’ye bir saat araç giriş-çıkışının olmaması demek. Saha amirlerinin alanda olması lazım.

Yazar : admin

Check Also

Zimbabve borsası getiride şampiyon

Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği’nin raporuna nazaran, 2021'de ana endeks datalarına nazaran organize borsalar ortasında dolar cinsinden en ...

Van escort Diyarbakır escort İskenderun escort Escort Sitesi Bostancı escort Bostancı escort bayan Dudullu escort Bayan Dudullu escort Göztepe escort bayan Ataşehir escort Maltepe escort Göztepe escort Lezbiyen escort