Son Yazılar

İşte israfın fotoğrafı: Yerli ve ulusal yangın söndürme filosu yıllardır yerde bekliyor

THK’nın, 3 yıldır 100 litre için ihalelere sokulmayan CL-215 uçaklarının yanında, 2014’te aktif durumdayken vazifeden çekilen 11 Dromader uçağı da Etimesgut’ta çürümeye terkedildi. Uzmanlar, tüm dünyada yaygın formda kullanılan bu uçakların bakımının yapıldıktan sonra uzun yıllar hizmet verebileceğini vurguluyor. AKP iktidarı ise tıpkı sınıftaki AT-802’leri İspanya’dan kiralamak için uğraşıyor.

Ağır periyoda girilmese de orman yangınları başladı lakin Türkiye şimdi yangın söndürme filosunu kuramadı.
Nisan ayı başından itibaren evvel Bergama, Soma, sonra Çanakkale, Bilecik, Milas, bu hafta sonu da Hatay ve Bodrum’da çıkan yangınlar geçtiğimiz yaz yaşanan ve 250 bin futbol alanı büyüklüğünde orman alanının yandığı travmayı hatırlattı. 

Türkiye son 3 yılda olduğu üzere bu yıl da yangın söndürme uçağı tedarikinde geç kaldı. Aralık ayında başlayan ihale süreci bitirilemedi. 28-29 Mart ve 4 Nisan’da sil baştan yeni ihalelere çıkıldı. Nasıl bir sonuç çıkacağını kâfi sayıda ve vaktinde uçak tedariki yapılıp yapılmayacağını ve toplam maliyetin ne olacağını herkes merak ediyor.

İHALE BİTMEDEN SONUÇ MUHAKKAK

Kesimi yakından takip eden kaynaklar, yangın söndürme uçağı bulmakta önemli problem yaşandığını kaydediyor. Son olarak, şimdi ihale sonuçlanmamış olmasına karşın İspanyol bir firmayla AT-802 uçaklar için anlaşıldığı bilgisi tüm bölümde dolaşıyor. Bu uçakların getirileceğine kesin gözüyle bakılıyor. 

M-18 Dromader uçakları birinci müdahale uçağı olarak çok tesirli oluyor.

AKP İKTİDARI YERLİ İMKANI PAHALANDIRMIYOR
AT-802 uçakları 3102 litre tank kapasitesine sahip küçük sınıf uçaklar. Birebir sınıfta misal kapasitede en az AT-802’ler kadar tesirli bütün dünyada hala yaygın halde kullanılan THK’ya ilişkin M-18 Dromader uçakları ise yıllardır Etimesgut’ta yatıyor. 

Hala birçok ülkede kullanılan CL-215 uçakları 4 yıldır Etimesgut Havalimanı’nda yerde tutuluyor. Aralık ayında 4 CL-215’in TAI tarafından uçuşa hazır hale getirileceği açıklanmıştı.

Dromader’ler, Türk Hava Kurumu’nun sahip olduğu iki farklı model yangın söndürme uçağından biri…

THK’nın sahip olduğu yangın uçaklarından birincisi son yıllarda çok tartışıldı. SÖZCÜ’nün ısrarla gündemde tuttuğu 100 litre için ihalelere sokulmayan 4 bin 900 litre kapasiteli CL-215 uçakları. Bunlardan toplam 9 tane var. 6 adedinin bakımla uçabileceği açıklandı. Bu 6 taneden 4 adedinin bakımlarının TAI tarafından yapılacağı resmen duyuruldu.

 

PARK KONUMUNDA BEKLETİLİYOR
THK’nın elindeki ikinci yangın söndürme uçakları ise M-18 Dromader’ler. Bu uçaklar nedense CL-215’ler kadar konuşulmuyor. Bu uçaklardan tam 11 tane var ve hepsi Ankara’da Etimesgut’taki havaalanının apronunda park konumunda bekletiliyor. 

11 Dromader 2014 yılında vazifeden çekildi. Aktif durumdaki uçakların neden vazifeden çekildiğini kimse anlayamadı. THK Gökçen Havacılık Uçuş İşletme Genel Müdür Yardımcısı Berkay Birol, 10 Kasım 2014 günü şu açıklamayı yapmıştı. “Dromaderler yalnızca servisten kaldırıldı. Uçuşları bizim tarafımızdan durduruldu. Yoksa uçakların emniyet açısından rastgele bir derdi yoktur.”

 

Abdullah Gül cumhurbaşkanı olduğu periyotta, 4 yıldır yerde tutulan ve ihalelere sokulmayan CL-215’lerden birinde incelemelerde bulunmuş, kokpitinde poz vermişti.

MAHKEME SATIŞA MÜSAADE VERMEDİ
Dromader’ler 2020 yılında THK’yı yöneten AKP’li Kayyum Heyeti Lideri Cenap Aşçı tarafından satışa çıkarıldı lakin alıcı çıkmadı. Daha sonra kayyumu atayan mahkeme de bu satışlara müsaade vermedi.

“KİRALAMAYA NAZARAN ÇOK KÜÇÜK MALİYETLERLE UÇABİLİR”

Kimileri motamot CL-215’lerde olduğu üzere Dromader uçaklarının da işe yaramayacağı, hurda olduğunu ileri sürüyor. Lakin uzun yıllar bu uçakları kullanan efsane pilot Himmet İlemin bu uçakların yurtdışından yapılacak kiralama maliyetlerinin yanında çok küçük kalacak maliyetlerle uçuşa hazır hale getirilebileceğini kaydediyor.

“İHBAR EDEN BAYAN GÖZLERİNE İNANAMADI” 

Dromader’lerin birinci müdahalede çok tesirli uçaklar olduğunu vurgulayan Öğretmen Pilot ve Yangın Söndürme Uçağı Pilotu Himmet İlemin, bu uçakların değerini şu örnekle açıklıyor: “Orman yangınlarının ağır olduğu Temmuz-Ağustos aylarında riskli bölgelerde devriye uçuşları yapardık ve hızla yangınlara şimdi başlama etabında müdahale ederdik. Bir gün devriye sırasında bir ihbar geldi. İki dakika içinde müdahale ettik. Sonradan öğrendik, ihbarı yapan bayan telefonu kapatıp dışarı çıktığında havada bizi görmüş ve gözlerine inanamamış.”

“NEDEN, THK İLE ORMAN BÜROKRATLARININ UYUMSUZLUĞU”

Bu uçakların THK’nın o dönemki idaresiyle Orman Bakanlığı bürokratları ortasındaki uyumsuzluk nedeniyle vazifeden çekildiğini belirten İlemin’in anlattıkları çok çarpıcı:

“Dromaderler’in misyondan çekilmesine çok üzüldük. 2016’da gerimde çok uygun yetişmiş pilot arkadaşlarımın gücüyle Orman Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ndeki bürokratlarla tek tek görüştüm.

Bu uçakları uçurabileceğimizi söyledim. Gerekirse bir kaynak bulup 5 adedini şahsî olarak satın alabileceğimizi anlattım. Kabul ettiler ancak THK idaresini ikna edemedik. Uçaklar o günden bu yana apronda yatıyor.

O dönemki THK idaresi bizi işten attı. Halbuki 2 yıl daha mukavelemiz vardı. 9 pilot mahkemeye verdik. Gereksinimimiz kalmadı dediler. Lakin çok güç yetişmiş pilotları atıp yerine 75 yeni pilot aldılar. Bizi en azından öğretmen pilot olarak kullanabilirlerdi fakat mahkeme bize 12-13 bin lira tazminat ödenmesine karar verip davayı kapattı. O paranın 1500 lirası da hala ödenmedi.”

THK uzun yıllar geniş bir filo ve kalabalık bir uzman grupla yangınlarla çaba etti.

THK’NIN SAHİBİ OLDUĞU YANGIN SÖNDÜRME UÇAKLARI

CL-215                 : 9 adet (6’sı faal), 4 bin 900 litre kapasiteli
M-18 Dromader  : 11 adet, 2 bin 200 litre kapasiteli

2.2 TON KAPASİTELİ

Lockheed Martin’e ilişkin PZL şirketi tarafından Polonya’da üretilen M-18 Dromader’in  iki modeli var. THK filosundaki M-18A, 1984’te iki koltuklu olarak geliştirildi. A versiyonunun daha gelişmiş modeli olan M-18B ise, birinci uçuşunu 1993’te yaptı.

M-18B DROMADER 

Mürettebat: 1/2 (M18BS)
Kapasite: 2.200 kg kuru kimyasal
Uzunluk: 9,47 m
Kanat Açıklığı: 17,7 m

Yükseklik: 3,7 m
Kanat Alanı: 40 m2
Boş Tartı: 2.710 kg
Azamî Kalkış Yükü: 4.200 kg
Yakıt Kapasitesi: 510 kg
Motor: 1 × PZL Kalisz ASz-621R
Azamî Sürat: 280 km/s

Yazar : admin

Check Also

Buğdayın maliyeti 1.850 TL, çiftçinin karı 1500 TL

Türkiye önemli bir tahıl krizinin eşiğindeyken maliyetler altında ezilen çiftçi, buğdayda dekar başına ürettiği mahsulden 350 TL ziyan ediyor ...

Van escort Diyarbakır escort İskenderun escort Escort Sitesi Bostancı escort Bostancı escort bayan Dudullu escort Bayan Dudullu escort Göztepe escort bayan Ataşehir escort Maltepe escort Göztepe escort Lezbiyen escort