Son Yazılar

Global ticarete ikili darbe

Bu yıl global ticaret hacminin savaş öncesine nazaran beklenenden 2 puan daha düşük kalması bekleniyor. Rusya ve Euro Bölgesi ülkelerine yapılan ihracatta 480 milyar dolarlık kayıp öngörülürken, Çin’de artan olayların ise üretim ve lojistiği etkileyeceğine dikkat çekildi.

Alacak sigortası şirketi Allianz Trade’in yayınladığı Global Ticaret Raporu’na nazaran, Ukrayna’nın işgali ve Çin’de yine başlayan Covid-19 salgını, 2022’de global ticaret üzerinde ikili darbe yaratacak.

Rapora nazaran, Rusya’nın Ukrayna’nın işgali ve Çin’de yine başlayan Covid-19 salgını, bu yıl global ticaret hacmini düşürecek ve fiyatları yükseltecek. Bu sebeple global ticaret hacmi, Ukrayna’nın işgali öncesine nazaran beklenenden 2 puan daha düşük kalacak ve yüzde 4 büyüyecek. Tüm bunlar, 2022’de global ticaret üzerinde ikili darbe yaratmış olacak.

‘ÇİFT TABAN YAŞANMA RİSKİ’

Allianz Trade ekonomistlerine nazaran, 2021in üçüncü çeyreğindeki daralmanın akabinde, sırf tedarik zinciri darboğazları değil, birebir vakitte azalan talep de 2022’nin birinci yarısında global ticaret hacminde çift taban yaşanma riski yarattı.

Ukrayna’daki savaş nedeniyle dünya çapında GSYH büyümesinin yavaşlaması, bilhassa Avrupa ekonomilerinde bu durumun daha fazla hissedilmesi bekleniyor.

İHRACATTA 480 MİLYAR DOLARLIK KAYIP

Savaşa bağlı olarak ortaya çıkan itimat ve talep şoku nedeniyle, bu yıl Rusya ve Euro Bölgesi ülkelerine yapılan ihracatta 480 milyar dolar kayıp yaşanacağı belirtildi. Bundan en çok Doğu Avrupa’daki şirketlerin etkileneceği söz edildi.

Rapora nazaran, Euro Bölgesi’nin en büyük ihracatçılarına bakıldığında, Rusya ile alakaların büsbütün dondurulduğu senaryo varsayımında, Almanya ve İtalya en olumsuz etkilenebilecek birinci 20 ülke ortasında yer alıyor.

RUSYA İLE BAĞLANTILARIN KESİLMESİ DURUMUNDA…

Global ve bölgesel katma kıymet zincirlerindeki tedarikçi rolü bakımından ele alındığında ise Rusya’nın durumunun, tekrar öncelikle en fazla Doğu Avrupa bölgesi ülkeleri için risk yaratacağının altı çizildi.

Öbür yandan, Rusya ile bağlantıların büsbütün kesilmesi durumunda Euro Bölgesi’nin en büyük birinci dört iktisadının toplam GSYH’sinin yüzde 0,4 ve toplam ihracatının yüzde 1,1 azalma ihtimali bulunuyor.

ÇİN’DE ARTAN HADİSELER ÜRETİM VE LOJİSTİĞİ VURACAK

Raporda ayrıyeten, Çin’in sürdürülebilir sıfır Covid siyaseti sebebiyle yaşanabilecek kapanmaların da 2022 yılı boyunca teslimat müddetlerinin yüksek kalmasına sebep olabileceğine dikkat çekildi. Bu durumun ise global tedarik zinciri için daha büyük bir sorun yaratacağına işaret edildi.

Çin’in büyük kentlerindeki artan hadiselere cevap olarak bölgesel karantina tedbirlerine ve kısıtlamalara başvurması, hasebiyle limanlarda yaşanacak kesintiler ve uzun bekleme müddetleri, üretim ve lojistiği etkileyebilecek ögeler olarak sıralanıyor.

Raprda, “Şimdilik, bekleme müddetleri ve demirleyen gemi sayısı, salgının limanların süreksiz olarak kapanmasına neden olduğu 2021 yazında görülen düzeylerin altında olsa da Çin’de liman kapanışlarının tekrarlamasının global lojistik zincirinde dalga tesiri yaratabileceği belirtiliyor” sözlerine yer verildi.

LOJİSTİK MALİYETLERİNDE YENİ TEPE TASASI

Raporda Brent petrol fiyatı ve konteyner navlun fiyatları ortasında Covid sonrasında yüzde 90’lık bir korelasyon oluştuğuna dikkat çekildi. Bu alaka ise navlun fiyatlarının 40 feet’lik konteynerlar için 14 bin dolar üzere yeni bir doruğa tırmanarak rekor kırabileceğine işaret ediyor.

Kelam konusu rapora nazaran, global iktisadın yalnızca ham petrol piyasası değil motorin/benzin piyasasında da kritik bir durumla karşı karşıya olduğu görülüyor.

Buna nazaran, global olarak stoklar azalıyor, rafinaj kapasiteleri zorlanıyor ve Nijerya üzere rafine edilmesi daha kolay ham petrol tedarik eden üreticiler piyasaya daha fazla eser sunmakta zorlanıyor.

‘ÜLKELERİN 1-2 AYLIK STOĞU KALDI’

Dizel yakıtla temaslı dertler da karayolu nakliyatı dalı üzerinden global tedarik zincirlerinde daha fazla aksaklık yaşanmasına neden oluyor.

Kestirimi stoklara nazaran, Finlandiya üzere ülkeler için eldeki stoklar 200 günlük, Fransa, İspanya yahut Macaristan için üç aylık, Almanya ve İtalya için 2 aylık kullanıma yetiyor. İngiltere ve ABD için ise yalnızca bir aylık stok bulunuyor.

Yazar : admin

Check Also

Ulaşımda Almanya modeli örnek alınsın

Akaryakıta günaşırı artırım gelirken Türkiye'nin de Almanya üzere toplu taşımayı teşvik eden ucuz abonman uygulamasına geçmesi daveti yapıldı ...

Van escort Diyarbakır escort İskenderun escort Escort Sitesi Bostancı escort Bostancı escort bayan Dudullu escort Bayan Dudullu escort Göztepe escort bayan Ataşehir escort Maltepe escort Göztepe escort Lezbiyen escort