Bilim insanları, çocuklarda matematik maharetlerini artıran bir beyin devresi keşfetti. Yeni keşifle bir arada çocukların matematiksel yeteneklerinde ve öğrenme zorluğu yaşayan çocuklarda gelişmelerin kaydedilebileceği düşünülüyor.
Yeni bir araştırmaya nazaran; artık matematikte güzel olmak herkes için mümkün olabilecek. California, Stanford Üniversitesi’nden Dr Hyesang Chang ve takımı beyinde matematik maharetlerini artıran bir devre olduğunu ortaya çıkardı.
Devre, IPS (intraparietal sulkus) olarak bilinen figürlerin işlenmesinde yer alan ve anıların depolandığı hipokampusla temaslı olan başın gerisine yakın bir alanı tetikliyor.
Çocuklarda toplama ve çıkarmayı öğrenmeden evvel, 4 yahut 6 üzere hangi soyut sembolün hangi niceliği temsil ettiğini öğrenilmesine ve algılanmasına sayı duyusu deniyor. Uzmanlar, IPS’nin sayı işlemede bir rol oynadığını biliyorlardı, lakin sayı duyusunu öğrenmeyle ilgili devreler şimdiye kadar bir sır olarak kaldı.
TESİRLİ MÜDAHALELERLE SAYISAL HÜNERLERİ ARTABİLİR
California, Stanford Üniversitesi’nden Dr Hyesang Chang şunları söyledi: “Matematiksel maharet geliştirme, sayı duyusuna, nicelikler ortasında ayrım yapma yeteneğine dayanır. Entegre sayı duyusu eğitim programımız, öğrenme zahmeti çeken çocuklar da dahil olmak üzere çok çeşitli matematik hünerlerinde çocuklarda tesirliydi. Öğrenme kazanımlarında ferdi farklılıkları öngören hipokampal-parietal devreleri belirliyoruz.”
Chang kelamlarına eğitim tekniğinin ehemmiyetini vurgulayarak devam ediyor: “Çalışmamız, temel sayı duyusu maharetlerinin kazanılmasını öngören yeni bir beyin devresini tanımlıyor ve tesirli müdahaleler ve bilişsel eğitime karşılığın izlenmesi için sağlam bir gaye tanımlıyor.”
Araştırmacılar, yedi ila 10 yaşları ortasındaki 96 Amerikalı çocukta hipokampus ve başka beyin bölgeleri ortasındaki senkronize aktiviteyi inceledi.
DÖRT HAFTALIK BİR PROGRAMLA GELİŞMESİ MÜMKÜN
Dr Chang şunları söyledi: “Erken çocukluktaki sayı duyusu, akademik ve profesyonel başarıyı tesirler ve açıklar, matematiksel yeteneklerde ömür uzunluğu süren bozulmaların nedeni olarak görülür. Kıymetine karşın, sayı duyusu öğrenmeyi destekleyen beyin devresi düzenekleri tam olarak anlaşılamamıştı. Burada, ilkokul çağındaki kız ve erkek çocuklarda temel sayı duyusu tahsilinin altında yatan beyin devre düzeneklerini belirlemek için teorik olarak motive edilmiş bir eğitim programı tasarladık.
Dört haftalık bütünleştirici sayı duyusu eğitim programımız, sembolik Arap sayıları ve ölçünün sembolik olmayan temsilleri ortasındaki alakaların anlaşılmasını kademeli olarak güçlendirdi.
Sayı duyusu eğitim programımızın, öğrenme zahmeti çekenler de dahil olmak üzere çok çeşitli matematik hünerlerinde çocukların geliştiğini gördük.”